In de Biesbosch

31 augustus 2020 - Dordrecht, Nederland

Het was een frisse nacht. In de ochtend was het ook niet heel warm. We zijn met een kano op pad gegaan, de Biesbosch in. Want ‘daarom’ zijn we hier, tenslotte.

Het was eb, dus we startten met een lichte stroming tegen. Er waren niet heel veel andere boten, op enkele jachten en ‘echte’ roeiers na.

De Biesbosch is naast een paar grote rivieren zoals de Beneden Merwede, de Nieuwe Merwede en de Bergse Maas een doolhof van kleine riveren en kreekjes, waar we een stukje doorgevaren zijn. Hoe verder we kwamen, hoe warmer het werd, en de jassen, trui en vestje konden snel uit.

Het Bezoekerscentrum Biesbosch Dordrecht was zelf dicht. Maar de bijbehorende horecavoorziening bood een goede gelegenheid voor een kopje koffie en een mooie wandeling en later een lunch,

Onderweg was er een mooi uitkijkpunt,dat echter was afgesloten. Het bleek een ‘Ecolodge’ te zijn, waar je exclusief kan genieten van de mooie natuur hier.

De terugweg namen we een ander kreekje, waar we met onze platbodem een paar keer aan de grond liepen en een keer vastliepen. Maar met wat trek en duwwerk kwamen we weer in dieper water, en in de loop van de middag legden we weer aan bij de Kleine Rug. Mooie tocht, met lekker weer, veel zon en een graad of 20-22°C.
Daarna kwam er echter niet veel meer van het zonnen, want toen we terug waren, was het dicht getrokken.