Naar het Koos Vorrinkhuis

16 september 2020 - Hilversum, Nederland

De voorlaatste etappe loopt van Durgerdam naar Lage Vuursche. We beginnen langs de weilanden boven Amsterdam. Zunderdorp, Ransdorp en daarna Amsterdam Noord, over de Schellingwouderbrug, door een nieuw groengebied langs IJburg en de Rieteilanden naar Muiden. Boven Amsterdam een bekend gebied, waar we menig maal hebben gefietst en geschaatst.

Op weg naar de groenstrook steken we een water over via een hoge, mooie fiets en wandelbrug.

In Muiden genieten we van een kopje koffie met uitzicht op de sluizen van Muiden en het Muiderslot, iets verderop.

Dan rijden we langs de Vecht en de Ankeveense Plassen en langs en tussen de Loosdrechtse Plassen, waarbij we heen en weer zigzaggen, omdat Miriam de route wat heeft verlengd.

We eindigen door de bossen bij Lage Vuursche en komen dan bij de ons welbekende Koos Vorringhuis. Als we daar aankomen hebben we 70 km gefietst.
Koos Vorrink was van 1920 af de leider en inspirator van de AJC (Arbeiders Jeugd Centrale), de jeugdbeweging van SDAP en NVV, leidde gedurende de eerste jaren (1929 - 1934) het Instituut voor Arbeiders Ontwikkeling (IVAO), de voorganger van het Nivon en werd in 1934 de jongste voorzitter van de SDAP ooit en later de eerste voorzitter van de PvdA.