Van Santpoort Noord naar Bergen aan Zee

12 september 2020 - Egmond Aan Zee, Nederland

Een beduidend minder mooie dag dan gisteren, maar met westen wind vertrekken we om 9.40 uur uit Santpoort-Noord. De B&B heeft, zoals het woord het al zegt een ontbijtje geregeld, wat we redelijk op maat hebben kunnen houden. Meestal krijg je allerlei dingen die je toch niet opkrijgt.

Dan gaan we het bos in, en vervolgen we de duin en bos route richting Bergen. Om niet te snel op de bestemming aan te komen hebben we een paar zig-zagbewegingen in de route naar IJmuiden ingebouwd. We komen uiteindelijk, windje tegen en windje mee aan op de kop van IJmuiden om daar de watertaxi te pakken. Die vaart echter maar twee keer, en één daarvan hebben we net gemist. Dat staat op gespannen voet met de op internet gewekte verwachting van een regelematige dienst.

We nemen dan maar weer het pontje van Velzen Noord naar Buitenhuizen, wat een paar kilometer extra fietsen is.

Daar nemen we de kortst mogelijke route terug naar Wijk aan Zee, alwaar we de geplande route oppakken. Bij elkaar rijden we zo’n 60 km, met af en toe wind tegen en voortdurend duin op en duin af.

Dit deel van de duinen is bosrijker dan het stuk dat we gisteren hebben gereden. Langs Castricum naar Egmont aan Zee waar we op de boulevard lunchen. Dan het laatste stuk naar het Zeehuis, waar Leo meer dan 50 jaar geleden voor het laatst is geweest. Prachtig aan de rand van Bergen aan Zee gelegen, naast de duinen, dichtbij het strand. Het huis is redelijk vol, ook in deze nazomer tijd. Hier hebben we twee nachten, en een cultureel rustdagje. Daarover morgen meer.

We maken nog een middagwandeling in de zon langs het strand. Met een welverdiend drankje op het terras.