Van Den Broam naar het Krikkenhaar

7 september 2020 - Almelo, Nederland

Vandaag hebben we een fietstocht van Nivonhuis naar Nivonhuis. Het Krikkenhaar ligt naast Almelo, bij Bornerbroek.

Het weer is uitstekend. Bijna geen wind en bij vertrek onbewolkt. Weliswaar komen er onderweg geleidelijk wat wolken bij, het is erg lekker fietsen.

De route gaat eerst door een stukje Duitsland (we zitten echt naast de duitse grens), en daarna door het Witte Veen, een gebied van Natuurmonumenten, de hele tijd door en langs bos. Zigzaggend langs Enschede en Hengelo, riching Almelo.

We komen langs enkele kastelen, onder andere ‘t Twikkel. Dat is onderdeel van een groot landgoed, waarop nog vanalles gebeurt. Het is door de weduwe Van Heeckelen nagelaten aan een Stichting Twikkel, die het onderhoud ervan voor haar rekening neemt.

Helaas zijn er ook een paar snelwegen, makkelijk als je richting Enschede en Duisland moet, maar minder aangenaam om langs te fietsen en langs te overnachten.
Het Krikkenhaar is het oudste Natuurvriendenhuis van Nederland, ergens van 1928. Maar na die tijd is er wel iets veranderd, niet in het minst de aanleg van de A-35, die op een steenworp afstand van het huis ligt.

De route is niet erg lang, zo’n 50 km, en we zijn er voor ons doen vroeg, 14.30 uur. Geeft weer tijd om wat te lezen en, natuurlijk, om dit Blog te schrijven.

Morgen weer een lange tocht, naar Het Hunehuis bij Havelte.